قانون حفاظت دریاها و رودخانه‌ها در مقابل آلودگی به مواد نفتی از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد تبصره ماده 6 قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی- مصوب ١٣٨٩- آیین نامه اجرایی ماده 6 را تصویب کرد.


بر این اساس، هر کشتی، نفتکش و شناور، برای جبران خسارات احتمالی ناشی از آلودگی آبهای مناطق دریایی ایران در خلیج فارس و دریای عمان و آبهای تحت حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و رودخانه‌های قابل کشتیرانی به مواد نفتی، باید بیمه نامه یا تعهدنامه معادل ریالی یا ارزی بر مبنای حق برداشت ویژه مطابق تعریف صندوق بین المللی پول تهیه کند.

همچنین مالک هر کشتی، نفتکش و شناور که بیش از  2 هزار تن نفت موضوع کنوانسیون مسئولیت حمل محموله به صورت فله حمل می کند باید تا حدود مندرج در کنوانسیون یاد شده برای پوشش خسارات ناشی از آلودگی نفتی، تخلیه یا نشت نفت یا مواد نفتی یا آب توازن کشتی ها، نفتکش ها و شناورها در آب های موضوع قانون، بیمه نامه یا تعهدنامه مالی تهیه کند.

بر اساس این مصوبه چنین مالکی باید بیمه نامه یا تعهدنامه مالی را شامل تا 100 تن ظرفیت ناخالص 500هزار واحد محاسبه، از 101 تا 150 تن ظرفیت ناخالص یک میلیون واحد محاسبه، از 151 تا 600 تن ظرفیت ناخالص 1.5 میلیون واحد محاسبه، از 601 تا 2هزار تن ظرفیت ناخالص 2.5 واحد محاسبه، از 2هزار و یک تا 5هزار تن ظرفیت ناخالص 3میلیون واحد محاسبه تهیه کند.

مالک هر کشتی، نفتکش و شناور برای جبران خسارات ناشی از نفت سوخت کشتی، نفتکش و شناور، باید بر مبنای ظرفیت ناخالص کشتی، بیمه نامه یا تعهدنامه ای تهیه کند که شامل تا 20 تن ظرفیت ناخالص 2هزار واحد محاسبه، بیش از 20 تا 50 تن ظرفیت ناخالص ده هزار واحد محاسبه، بیش از 50 تا 100 تن ظرفیت ناخالص 25هزار واحد محاسبه،
بیش از 100 تا 300 تن ظرفیت ناخالص 7هزار واحد محاسبه، بیش از 300 تا 500 تن ظرفیت ناخالص 167هزار واحد محاسبه، بیش از 500 تا 30هزار تن ظرفیت ناخالص 167 واحد محاسبه به اضافه 167 واحد محاسبه به ازای هر تن ظرفیت اضافه پس از حداکثر ظرفیت معین شده، بیش از 30هزار تا 70هزار تن ظرفیت ناخالص 125 واحد محاسبه به ازای هر تن ظرفیت اضافه به علاوه حداکثر مقدار واحد محاسبه شده، بیش از 70هزار تن ظرفیت ناخالص، 83 واحد محاسبه به ازای هر تن ظرفیت اضافه به علاوه حداکثر مقدار واحد محاسبه شده تهیه کند.

همچنین در بیمه نامه حداقل باید مشخصات کشتی، نفت کش و شناور مطابق گواهینامه ثبت، مشخصات و اقامتگاه مالک یا مالکان و بیمه گزارها، مبلغ بیمه، مدت بیمه، تاریخ و محل انعقاد قرارداد، مبلغ حق بیمه و خطرهای تحت پوشش بیمه ها درج شود.

بر این اساس، در تعهدنامه حداقل مشخصات و اقامتگاه ضامن و مضمون عنه، مبلغ تعهد، امضا و مهر ضامن، مدت تعهد، تاریخ و محل ایجاد تعهد، مشخصات کشتی، نفتکش و شناور مطابق گواهینامه ثبت و خطرهای تحت پوشش تعهد درج می‌شود.

گواهینامه‌هایی که در اجرای کنوانسیون های بین المللی مورد الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای متعاهد در چارچوب کنوانسیون های مذکور صادر شده و به تشخیص سازمان بنادر و دریانوردی بیانگر رعایت مفاد این آیین نامه است، به منزله وجود بیمه نامه یا تعهدنامه قابل قبول است.

بر اساس این مصوبه، دولت سازمان بنادر و دریانوردی را موظف کرده است از ورود، ترک بندر یا فعالیت کشتی، نفتکش و شناور فاقد بیمه نامه، تعهدنامه یا گواهینامه در آبهای مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان و آبهای تحت حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و رودخانه‌های قابل کشتیرانی جلوگیری به عمل آورد.

همچنین مالک و یا سایر مسئولان کشتی، نفتکش و شناور باید بیمه نامه یا تعهدنامه و گواهینامه را در کشتی، نفتکش و شناور نگهداری کنند و در صورت درخواست سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کنند.

ارسال توسط reza maleki