چکیده

›الزمات ایمنی در تجهیزات مختلف این نیاز را به وجود می آورد که از قوانین یکسانی استفاده گردد.این قوانین در قالب استاندارد به وجود می آید.در این مقاله ضمن بررسی استاندارد های موجود در زمینه مخازن گاز طبیعی فشرده(CNG)،به معرفی آنها می پردازد.استاندارد ISO،استاندارد ایالات متحده آمریکا و همچنین استاندارد ملی ایران در این مورد بررسی می گردد.این تشریح شامل معرفی جداول استاندارد و پارامترهای مهم در تعیین استاندارد مربوطه می باشد...

مقدمه:

›گاز طبیعی فشرده که به عنوان سوخت در خودروها به کار می رود تا فشار 200 bar فشرده می شود. وجود فشار بالا در سیستم سوخت رسانی این خودروها و تجهیزات مرتبط با آ نها نظیر تجهیزات سوختگیری و کمپرسورها، این نیاز را ایجاد می کند که الزامات ایمنی بالایی در این تجهیزات رعایت شود. در ایران به موازات توسعه این صنعت توجه به تدوین استانداردها و مقررات و نیز کیفیت و ایمنی آغاز شده. سازمانهای بین المللی که در این زمینه فعالیت دارند CEN و ISO می باشند که هر کدام از کمیته های فنی مسئولیت  تدوین یک مجموعه استاندارد مرتبط با یک موضوع را به عهده دارند.
›
مخازن CNG:

استوانه های فلزی بدون درز و جوش هستند که برای ذخیره گاز طبیعی فشرده استفاده می شوند . این مخازن به دلیل ملاحظاتی همچون سهولت ساخت و استحکام ، اغلب به شکل کروی یا استوانه ای ساخته می شوند . در دو سر مخازن ‌دو نیمکره عدسی شکل به روش های خاص شکل دهی ایجاد می گردند و به دلیل بدون درز بودن و استفاده نکردن از جوش ، بخش عمده ای از هزینه ساخت مخزن را همین دو قسمت های نیمکره ای بخود اختصاص می دهد .

›
عملکرد و شرایط مخازن CNG:

شرایط طراحی و سرویس برای مخازن CNG ، فشار bar 200 در دمای c 15 است . بیشینه فشار پرشدگی مخزن bar 260 است که بیشینه دمای مجاز را هم در مخزن ایجاد می کند . این حالت در هنگام پرشدن مخزن در سیستم های سریع رخ می دهد کمترین دفعات پرشدن یک مخزن در طول عمر خود 15000 مرتبه و حداکثر عمر یک مخزن معمولا 20 سال است .

›
تعیین مخزن با توجه به نوع خودرو :

یکی از نکات مهم در طراحی خودروهای سبک گاز سوز ، طراحی ، انتخاب و نصب صحیح یک مخزن می باشد . محدودیت های وزنی ، قیمتی و فضای اشغال شده توسط این نوع مخازن در این خودروها اهمیت بسیار بالایی دارند .

میزان انرژی ذخیره شده در مخازن با فشار بالای CNG ، به ترکیب گاز بستگی دارد و استاندارد عمومی خاصی در این زمینه وجود ندارد . مقیاس مفیدی که برای محاسبه تعداد مخازن می توان بکار برد این است که هر لیتر مخزن ، میزان 180 گرم گاز طبیعی را نگهداری می کند . نکته مهم دیگر این است که در دمای گاز ذخیره شده معمولا در نظر گرفته نمی شود اما به طور متعارف باید C 15 در نظر گرفته شود . در هنگام پر کردن مخزن ، به دلیل بالا رفتن دمای گاز ، حجم آن افزایش می یابد و در نتیجه ، این امر سبب کاهش حجم موثر مخزن می شود . به طور میانگین خودرویی که موتور آن 1.5 لیتر حجم دارد با یک مخزن ذخیره 60 لیتری حدود 180 تا 200 کیلو متر حرکت می کند.

 

انواع مخازن CNG
›مخازن CNG به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:
مخازن تیپ یک:

این مخازن بدون درز و از جنس فولاد یا آلومینیوم می باشند. گرچه نوع آلیاژ مورد استفاده و همچنین تنش های طراحی این گونه مخازن در استانداردمشخص نگردیده است لیکن این گونه مخازن فولادی یا آلومینیومی باید آزمون های کارایی را بگذرانند . آزمون ها به دلیل اطمینان از چقرمگی (toughness) و مقاومت در برابر تنش ، خوردگی و ترک در جنس به کار رفته ، صورت می گیرند . همچنین آزمون های سختی (hardness) و فشار هیدرو استاتیک جهت اطمینان از استحکام مخزن نیز انجام می گیرند.

›
مخازن تیپ 2:

این نوع مخازن دارای یک لایه آستری از جنس فولاد یا آلو مینیوم بدون درز است و قسمت استوانه ای این آستری، توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است به صورت محیطی پیچیده شده است . ساختار کامپوزیتی این مخازن، این امکان را به وجود می آورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و در نتیجه مخزن سبک تری به دست آورد. این مخازن در جهت شعاعی (به جز دو قسمت ابتدایی و انتهایی) تقویت شده اند.

مبنای طراحی این نوع مخازن بر توانایی آستر فولادی یا آلومینیومی در تحمل فشار بالا می باشد . در مورد این نوع مخازن CNG این نکته شایان توجه است که فشار اضافی و دمای بالاتر باعث از بین رفتن کیفیت پوشش کامپوزیت نخواهد شد .این نوع مخازن از الیاف پیچی پیوسته ساخته می شوند که برای ساخت آنها از آسترهای فولادی یا آلومینیومی استفاده می گردد و به آنها مخازن پیچش محیطی گفته می شود .

این مخازن از سال 1980میلادی ساخته می شوند و مبنای طراحی آ نها توانایی آسترهای فولادی در تحمل بیشینه فشار پرشدن مخزن می باشد. این امر به طراحان اجازه استفاده از آسترهایی با تحمل تنش بیشتر از حد معمول را می دهد

این نوع مخازن دارای یک لایه آستری از جنس فولاد یا آلو مینیوم بدون درز است و قسمت استوانه ای این آستری ، توسط الیاف شیشه ، آرامید ، کربن یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است به صورت محیطی پیچیده شده است . ساختار کامپوزیتی این مخازن ، این امکان را به وجود می آورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و در نتیجه مخزن سبک تری به دست آورد .این مخازن در جهت شعاعی ( به جز دو قسمت ابتدایی و انتهایی ) تقویت شده اند .

مبنای طراحی این نوع مخازن بر توانایی آستر فولادی یا آلومینیومی در تحمل فشار بالا می باشد . در مورد این نوع مخازن CNG این نکته شایان توجه است که فشار اضافی و دمای بالاتر باعث از بین رفتن کیفیت پوشش کامپوزیت نخواهد شد .این نوع مخازن از الیاف پیچی پیوسته ساخته می شوند که برای ساخت آنها از آسترهای فولادی یا آلومینیومی استفاده می گردد و به آنها مخازن پیچش محیطی گفته می شود .

این مخازن از سال 1980میلادی ساخته می شوند و مبنای طراحی آ نها توانایی آسترهای فولادی در تحمل بیشینه فشار پرشدن مخزن می باشد. این امر به طراحان اجازه استفاده از آسترهایی با تحمل تنش بیشتر از حد معمول را می دهد

 

مخازن تیپ 3:

این نوع مخازن دارای یک لایه آستری از جنس فولاد یا آلومینیوم بدون درز بوده و تمام این لایه داخلی توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است در راستای محیطی و محوری پیچیده شده و این ساختار کامپوزیتی که به مخزن داده می شود این امکان را به وجود می آورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و در نتیجه مخزن سبک تری را نسبت به مخازن نوع اول و دوم بدست آورد این مخازن با الیاف کامپوزیت در جهت محیطی و محور ی تقویت شده اند. این گونه مخازن از اواسط دهه 70 میلادی برای ذخیره گاز اکسیژن در مصارف پزشکی استفاده می u1588 شوند. تقویت این مخازن با الیاف کامپوزیت در دو جهت، قابلیت تحمل فشار را نسبت به مخازن نوع دوم، افزایش می دهد.

 

 

مخازن تیپ 4:

این نوع مخازن دارای یک آستری از جنس پلیمر بدون درز هستند و تمام این لایه داخلی توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آن ها که آغشته به رزین است پیچیده شده و این ساختار تمام کامپوزیت از سبک ترین می باشد. این مخازن با الیاف کامپوزیت در جهات شعاعی و محوری تقویت شد هاند. اینگونه CNG انواع مخازن مخازن قابلیت تولید در ابعاد بزرگتر و با قطر بیشتر را دارند . مخازن نوع 4 دارای کمترین وزن می باشند که حتی با سیستم سوخت بنزینی قابل مقایسه هستند . اشکال عمده این مخازن ایجاد نشتی به مرور زمان در محل اتصال نافی فلزی و آستر پلیمری می باشد. همچنین به علت عدم انتقال حرارت مناسب آستری پلاستیکی، حین سوختگیری سریع در این مخازن افزایش دمای نسبتاً بیشتری ایجاد می شود. از جمله مزایای این نوع مخازن احتمال کم ترکیدگی مخزن در حوادث می باشد.

 

این مخازن بسیار شبیه مخازن نوع سوم هستند و تنها از لحاظ نوع و جنس آسترها تفاوت دارند . این نوع از مخازن برای کاربرد در خودروهای گازسوز بسیار مناسب هستند و پتانسیل طراحی و ساخت برای عمرهای طولانی را دارا می باشند. آزمون های خستگی انجام شده روی تعداد زیادی از این مخازن، عمر این مخازن را بیش از 100000سیکل سوخ تگیری نشان داده اند که در مقایسه با سایر مخازن بالاتر است.

›
آزمون های تایید ایمنی مخازن:

›آزمون های تایید ایمنی مخزن را می توان سه نوع تقسیم کرد:
›1. براساس اهداف آنها به آزمون تحمل آسیب
›2. آزمون محیطی
›3. آزمون چرخه عمر
آزمون تحمل آسیب:

›شامل آزمون گلوله ، آزمون سقوط ، آزمون تحمل خرابی " رواداری شکاف روی بخش مواد مرکب "
›
آزمون محیطی:
›شامل آزمون مایعات خورنده ، دمای حدی بالا و پایین ، تسریع گسیختگی تحت تنش ، قرار گیری در معرض آتش .
›
آزمون چرخه عمر:
›شامل آزمون ترکیدن، چرخه فشار در دمای محیط، نشت پیش از شکست و چرخه گاز طبیعی.
›
ارائه دستگاهی برای تست ایمنی سیلندرهای گاز
پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اجرای پروژه تحقیقاتی، دستگاه تست انواع سیلندرهای گاز خانگی و صنعتی را عرضه کردند که موجب افزایش ضریب ایمنی در محیطهای صنعتی می شود.

به گزارش خبرنگار ماهنامه سیباشهر، محسن وفایی- مجری طرح با اشاره به تستهای موجود در زمینه سیلندرها و مخازن تحت فشار، گفت: تستهایی که بر روی سیلندرهای تحت فشار در دنیا انجام می شود به صورت تفکیکی و مکمل یکدیگر نیستند در حالی که در این پروژه توانستیم این تستها را به طور همزمان انجام دهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه توانایی تست تا 15 هزار PSI را دارد، اظهار داشت: این تست ها برای کلیه سیلندرهای LNG وCNG قابل کاربرد است و این دستگاه به گونه ای طراحی و ساخته شده است که قادر است در تمام مراحل انجام تست، گراف کامپیوتری مورد نیاز را صادر کند.

 

وفایی به اهمیت اجرای این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: یک سیلندر 50 لیتری با فشار 200 بار، حاوی 10 هزار لیتر گاز است. حتی اگر گاز این سیلندرها از نوع گاز خنثی باشد، در صورت انفجار می تواند سقف یک سالن بزرگ را خراب کند از این رو طبق استانداردها باید هر 30 ماه تست دوره ای انجام شود.

 

اجری طرح با بیان اینکه انجام این تست ها ایمنی محیطهای صنعتی را بیشتر می کند، اضافه کرد: این تست ها می تواند برای سیلندرهای هیدروکربنی که در منازل مورد استفاده قرار گیرند.

 

این محقق به دقت نتایج این تست ها اشاره کرد و یاداور شد: در حال حاضر شرکتهایی که تمایل به اخذ گواهینامه ایزو دارند باید گواهی تست سیلندرها را دریافت کنند البته دقت دستگاه تولید شده به گونه ای است که می توانیم پس از انجام تستها، گواهینامه معتبر صادر کنیم.

 

وی تولید دستگاه موبایل این دستگاه را از برنامه های توسعه ای این طرح پژوهشی نام برد و یاداور شد: با موبایل کردن این دستگاه می توان تست ها را در محل انجام داد و دیگر نیازی به حمل مخازن بزرگ از سراسر کشور به مرکز نیست.

 

استاندارد ISO:

در سازمان بین المللی استاندارد ISO گروه TC8SC3 WG17، روی استانداردهای مخازن کار می کنند. در کمیته اروپایی استاندارد CEN گروهTC 326، روی مخازن ذخیره خودروهای NGV و گروه TC 282 روی گروه سیستمهای کوچک ذخیره مخازن CNG کار میکنند. برخی از استانداردهای معروف در این زمینه عبارتند از:

1- . ISO 10001-1 سیستم سوخت خودرو با گاز طبیعی فشرده – الزامات ایمنی

2- .ISO 10001-2 سیستم سوخت خودرو با گاز طبیعی فشرده – روشهای آزمون.

3- . ISO 11439 مخازن گاز – مخازن گاز طبیعی فشرده و پرفشار برای ذخیره روی خودرو.

›برخی از استانداردهای رایج بین المللی در جدول 1 خلاصه شده اند. همزمان با توسعه و گسترش استفاده از سوخت  CNGدر خودروها، کشورهای مختلف مجموعه ای از استانداردها را در این زمینه پذیرفته اند. در هر حال نیاز به یک استاندارد بین المللی در این زمینه حس می شد.در این زمینه استاندارد ISOموارد خاصی را برای سوخت CNG طی چندین سال تهیه کرده است. این استاندارد به طراحی و ساخت مخازن ذخیرة گاز برای خودروهای مختلف کمک می کند. این استاندارد هم اکنون در حال توسعه و گسترش برای تبدیل به یک استاندارد کامل است. فعالیتهای لازم جهت نیل به استاندارد توسعه یافته در این زمینه توسط  ANGVدر حال انجام است که هدف آن تدوین استانداردی خاص برای مخازن CNG است. در این زمینه یک گروه متخصص از طرف کمیتة بین المللی  ISOجهت فعالیت و بررسی های لازم تعیین شده است.
›
جدول1- برخی از استانداردهای رایج بین المللی

کد استاندارد

دبیرخانه - سازمان حمایت کننده

ISO11439

ISO-IANGV (تصویب شده به عنوان استاندارد CEN)

ECER110

سازمان ملل

ANSI/CSANGV2

موسسة استاندارد کانادا

CSAB5Pt2

کانادا

METI/KHK9

ژاپن

FMVSS304

مدیریت ملی ایمنی ترافیک بزرگرا هها وابسته به وزارت راه ایالات متحده

2- استاندارد ISO
›هدف نهایی گروه17 TC8SC3 WG ارائة گواهی با عنوان مخازن تحت فشار بالا روی ، خودرو، برای ذخیره گاز طبیعی به عنوان یک سوخت، می باشد. نیازمندیهای استاندارد براساس عملکرد چندین ساله این کمیته در سراسر جهان است (به خصوص در ایتالیا، نیوزیلند، کانادا و ایالات متحده).استانداردها براساس فشار پایة bar 200 و دمای استاندارد 15oC تدوین شده اند. این استانداردها اجازة استفاده از سایر فشارها را مشروط بر طراحی و ساخت تجهیزات، براساس آن فشار می دهند. موارد و خواسته های منحصر به فرد استاندارد بیشتر در زمینة ماده، جنس، روشهای شکل دهی و ساخت سیستمهای گازسوز می باشد. استاندارد، نیازهای خاص صنایع اتومبیل سازی را درنظر گرفته و همچنین نیازمندیهای ذخیرة یک گاز غیرهمگن در محل ثابتی در خودرو را با امکان شارژ مجدد به دفعات زیاد و محدودیتهای مخازن گازطبیعی درنظر می گیرد. در استانداردهای پیشین اکثر مواردی که در مورد مخازن ذخیره گاز معین شده بودند مربوط به ذخیره گاز، تحت فشار بالا در استفاده های صنعتی مختلف بود. ولی تعدادی از کارافتادگی در این مخازن مشاهده شد که نشان داد، طراحی و ساخت این مخازن برای خودروهای گازسوز چندان مناسب نیست.
›
›استاندارد جدید به دنبال رو شهایی جهت ساخت مخازنی مقاوم و سبک برای استفاده در خودروهای گا زسوز می باشد که قیمت این مخازن کم بوده و دارای ایمنی کافی جهت عمر طولانی تحت فشار بالا، باشد. بدین ترتیب مواردی در این استانداردها مشخص شد که جزئیات سرویس دهی، طراحی و نحوة استفاده از مخازن فشاربالای گاز را در خودروهای گازسوز مشخص نمودند. همچنین استانداردها به دنبال تأمین اطمینان ساخت  مخازن فشار بالا به طوری بودند  که عمر این مخازن از مقدار زمان  کارکرد این مخازن در خودرو، بیشتر باشد تا در طول عمر مفید خود دچار خستگی، از کارافتادگی و شکست نگردند. این مسأله به نشت پیش از شکست  (LBB) موسوم است و درحال حاضر یکی از مهمترین قسمتهای طراحی مخزن گاز طبیعی است.
›مطابق با استانداردهای جدید، مخازن گاز باید در انتهای عمر مفید خود از کار افتاده شوند.همیشه عمر مخزن بیش از عمرخودرو است، یعنی قبل از این که مخزن از کار افتاده شود، عمر مفید خودرو  پایان  یافته است. عمر  کلی و دراز مدت  مخازن به عواملی  مثل  شرایط کاری، شرایطی  که  مخزن تحت آن  شرایط نگهداری می شود و فشار  پرشدن  مخزن  بستگی دارد. توجه خاصی به مخازن فشاربالای کامپوزیتی در این زمینه ها شده است، زیرا از نظر آسیبهای مکانیکی وارده حساستر هستند.

استاندارد (CNG 4 ISO/FDIS/11439)

این استاندارد بین المللی  درخصوص طراحی، روابطی را ارائه نمی کند، بلکه الزاماتی را توصیه می کند که با استفاده از این الزامات کفایت طراحی تأیید می شود. این استاندارد شامل کلیات زیر می باشد:

1- الزامات مواد مورد استفاده در ساخت مخزن شامل رزین، الیاف، آستری و نافی فلزی

2- الزامات طراحی شامل فشار آزمون( 1/5برابر فشار کاری(، فشار ترکیدن مطابق با جدول تحلیل تنش برشی و محوری در لایه های داخلی مخزن، قرارگیری نازل در انتهای عدسی شکل به صورت عمودی و در مرکز محافظت در برابر آتش، اطمینان کافی از عمل نمودن وسایل تخلیه فشار.

در این حالت می بایست نسبت تنش و فشار ترکیدن مطابق با شرایط موجود در استاندارد تعیین شود. این مقادیر در جدول 2  به عنوان نمونه برای  مخازن  نوع 4 فهرست شده اند.

›

نوع الیاف

نسبت تنش

فشار ترکیدن( bar)

شیشه

3/ 65

730

آرامید

3/ 10

620

کربن

2/ 35

470

هیبرید

مطابق با استاندارد

مطابق با استاندارد

›3-الزامات ساخت مخزن، شامل چگونگی ساخت آستری، نحوه و شرایط الیاف پیچی روی مخزن، نحوه و شرایط پخت مخزن، کنترل کیفیت رزوه های نافی و محافظت مخزن در برابر شرایط محیطی.
›4- الزامات آزمون مخزن ،این استاندارد بیشترین توجه را به آزمونهای محصولات دارد.به عبارتی چنانچه مخزن ساخته شده بتواند آزمونهای پیشبینی شده در این استاندارد را با موفقیت پشت سر بگذارد آنگاه الزامات چندگانه برآورده شده و کفایت طراحی تأیید میگردد.
›
3- استانداردهای رایج در ایالات متحده
›دو گروه استاندارد رایج برای مخازن CNG در ایالات متحده وجود دارد:
›ANSI/AGA NGV21 - 1
›2 - DOTNHTSA STANDARD FMVSS304 -2 
›پیش از این استانداردها، مخازن براساس استانداردهای بهبود یافته توسط انجمن گاز فشرده[6]  طراحی و ساخته می شدند. این استانداردها هم اکنون به نام FRP-1برای مخازن نوع 3و2-FRP برای مخازن نوع 2 شناخته می شوند. که در جدول3 فهرست شده اند.
›

توضیحات

آخرین نسخه

نمایندگی مسئول

نوع استاندارد

شامل دو طرح آزمون کیفیت از قبیل ضربه و مقاومت به آتش

1992

ANSI/AGA

NGV2

شبیه به قبلی اما با تعداد آزمونهای کیفی کمتر

1996

DOT/NHTSA

FMVSS304

 

ابتدا توسط CGA توسعه یافت و سپس به وسیله سازندگانی که دارای مجوز DOT  بودند استفاده شد

1990

CGA/DOT

FRP

4- استانداردهای ملی ایران
›در این بخش به مروری اجمالی از استانداردهای ملی ایران و اینکه آنها چگونه ایمنی و دوام را تحت بررسی قرار می دهند، پرداخته می شود. پاره ای از این استانداردها در جدول4 فهرست شده اند. مشاهده می شود که استانداردهای مذکور تا حد معقولی با یکدیگر هماهنگ هستند والزامات فنی آنها با یکدیگر یکپارچه است. درنتیجه مخزنی که الزامات  یک استاندارد را پشت سر بگذارد،به احتمال قوی الزامات سایر استانداردها را نیز برآورده خواهد کرد.
5- نتیجه گیری:

به طور کل،هدف استاندارد ها بالا بردن ایمنی و عمر کاری مخزن هاست که به وسیله تدوین قوانینی این مهم را فراهم می کند.در این میان استاندارد ISOدارای رواج و توجه بیشتری می باشد،که استاندارد های دیگر نیز تقریبا تلفیقی از آن هستند.استاندارد ایران نیز که بخش اعظم آن تکرار سایر استاندارد هاست،در زمینه تولید مخازنCNG پر کاربرد و دقیق است.از همین رو برای تولید داخلی کشور کاملا مناسب می باشد.  

›
جدول4-استانداردهای ملی ایران

عنوان استاندارد

شماره استاندارد ملی

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-شرایط عمومی

5636- 1

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-عملکرد

5636- 2

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-شیر یک طرفه

5636- 3

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-شیر دستی

5636- 4

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-شیر دستی مخزن

5636- 5

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده–شیر خودکار

5636- 6

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-نشانگر فشار

5636- 8

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-تنظیم کننده فشار

5636- 9

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-تنظیم کننده جریان گاز

5636- 10

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-مخلوط کننده

5636- 11

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده -شیر اطمینان

5636- 12

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-وسیله اطمینان تخلیه فشار

5636- 14

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-محفظه گازبندی و شلنگ تهویه

5636- 15

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-لوله های سوخت انعطافپذیر

5636- 16

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-لوله های سوخت انعطافناپذیر

5636- 17

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده- فیلتر

5636- 18

اجزاء سیستم سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده-اتصالات

5636- 19

سیستمهای سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده -قسمت اول -الزامات ایمنی

5764- 1

سیستمهای سوخت خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده شده - قسمت دوم - روشهای آزمون

5764- 2

اتصال سیستم سوختگیری خودروها با سوخت گاز طبیعی

576

ویژگیهای مخازن گاز طبیعی فشرده برای خودرو

در دست تدوین

ارسال توسط reza maleki