یکی از سیستم های اصلی جرثقیل سیستم هیدرولیکی است.طبق قوانین فیزیکی مایعات تقریبا تراکم ناپذیرند.این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال نیرو استفاده شود.

بنابراین میتوان از آنها برای طراحی ماشین هایی استفاده کرد که در عین سادگی، با نیروی محرکه خیلی کم بتوانند نیروی مقاوم فوق العاده ریادی را جابه جا کنند.

در اغلب ماشین های هیدرولیکی از یک سیال غیر قابل فشرده شدن استفاده میشود.یعنی مایعی که حداکثر چگالی خود را دارا میباشد.

روغن یکی از سیالات غیر قابل فشردن است و برای استفاده در ماشینهای هیدرولیک و از جمله جرثقیل های هیدرولیک مناسب است. در یک سیستم ساده هیدرولیک وقتی که پیستون فشاری را بر روغن وارد می سازد، روغن تمامی این فشار وارده را به پیستون دیگر منتقل می کند و باعث حرکت دادن پیستون بعدی می شود.


جک هیدرولیکی وسیله ای است که در آن بر روغن موجود در یک سیلندر کوچک نیرویی وارد می شود،این نیرو سبب می شود که روغن غیر قابل تراکم به سیلندر بزرگتر منتقل شود روغن پر فشار به پیستون فشار آورده و از طریق شیلنگهای انتقال نیروی حاصله باعث جابجایی بار میشود.

سیستم های هیدرولیک بر پایه قانون پاسکال هستند که فشار مایع درون سیستم ثابت است و به همان اندازه در سیستم مهر و موم شده باقی می ماند و توزیع می شود.

روغن های هیدرولیک پس از عبور از صافی در مخزن هیدرولیک دستگاه ذخیره شده و مقدار روغن موجود در مخزن توسط نشانگر هایی مشخص می شود.

در نقاط مختلف دستگاه برای جلوگیری از بالا رفتن فشار و حفاظت از مدار های هیدرولیکی ، شیر های ایمنی خاصی طراحی و نصب شده اند.

ضمنا برای حفاظت از افراد،بار و دستگاه در مواقعی نظیر : نقص هیدرولیکی و... و در رفتن محل اتصالات و هرگونه نشتی روغن ، تجهیزات کنترلی خاصی در محل های حساس جرثقیل تعبیه شده اند.

2 نوع سیستم کنترل داریم: دستی و خودکار

سیستم کنترل دستی که در آن انسان یا روبات خطر را تشخیص می دهد و آن را اعلام می کند و از بروز خطر جلوگیری می کند.

مثلا اپراتور کلید روشن یا خاموش را میزند.

یا نیش ترمز می کند

یا اهرمی را به حرکت در می آورد و ...

در سیستم کنترل خودکار بصورت اتوماتیک عمل می کند نه بصورت ورودی دستی.

بطور مثال ممکن است یک سنسور در یک جرثقیل وجود داشته باشدکه در صورتی که جرثقیل از حد مجازی که برایش تعریف شده بار سنگین تری را بلند کند بطور خودکار سیستم مایع اضافی را به سیستم ارسال میکند تا جرثقیل بتواند بار اضافی را به حرکت در بیاورد.

برای کنترل حرکت درام بالابر در جرثقیل 3 نوع سیستم مهارکننده داریم:

1-ترمز خودکار: در صورتی که سرعت درام از معینی که سازنده توصیه کرده فراتر رود به شکل خودکار عمل میکند.

2-شیر های ایمنی: نوعی شیر هیدرولیکی کنترلی هستند که باعث افزایش یا کاهش فشار روغن شده و کنترل حرکت درام را انجام میدهد.

3-قفل درام: نوعی قفل مکانیکی است که در کنار دو سیستم مذکور به کنترل حرکت درام کمک می کند.

سیستم کنترل دستی در جرثقیل مانند دکمه توقف اضطراری است.

در اتاق راننده دکمه ای به نام E.S.D تعبیه شده است که در مواقع اضطراری مانند بریده شدن سیم بکسل و ... راننده می تواند با فشردن این دکمه درشت قرمز رنگ کل عملیات را متوقف کند تا شرایط ایمن حاصل شود.

گاهی در جرثقیل های مدرن،علاوه بر داخل اتاق راننده دکمه توقف اضطراری دیگری در کنار موتور دستگاه نیز تعبیه شده تا در زمان های بحرانی نظیر آتش سوزی،از بیرون نیز بتوان دستگاه را خاموش کرد.

امروزه برای افزایش ضریب ایمنی در عملیات بار برداری در جرثقیل های مدرن از کنترل های دیجیتالی استفاده می شود.

معمولا 4 چراغ رنگی در اتاق راننده وضعیت کلی عملیات را از همه لحاظ پردازش کرده و اجازه انجام عملیات را میدهند.

چراغ سبز یا سفید: شرایط کار ایمن

چراغ آبی: نزدیکی به محدوده عملیات خطرناک

قهوه ای: نزدیکی به حد مجاز توانایی دستگاه

قرمز: به معنی اضافه بار است که در این شرایط تمامی

 

قسمت های دستگاه تا ایجاد شرایط ایمن قفل می شود.

انواع بسیاری از تجهیزات در برخی از سیستم کنترل هیدرولیک، از جمله هواپیما و کشتی های هوا فضا، کشتی های دریایی و آسانسور نیز این نوع از کنترل را مورد استفاده قرار میدهند.

ماشین ها و کامیون ها به طور معمول شامل سیستم های هیدرولیک، ترمز و انواع ماشین آلات صنعتی و تولیدی نیز  در این کنترل برای عملیات بی خطر و موثر تکیه می کنند.

یکی از مزایای اصلی استفاده از سیستم های کنترل هیدرولیک، توانایی که مسئولیت رسیدگی به بارهای بسیار بزرگ و یا جای نیروهای فوق العاده ای است.

در مقایسه با سیستم های برقی و یا پنوماتیک کنترل ها، کنترل های هیدرولیک، بهتر قادر به تحمل تغییرات ناگهانی در بار در حالی که حفظ سطح حتی از توزیع قدرت است.

 سیستم های هیدرولیک نیز جهت حمل و نقل بسیار دقیق و صحیح در برنامه های کاربردی تخصصی تر اجازه می دهد. در مقایسه با هوا مبتنی بر سیستم های پنوماتیک، کنترل هیدرولیکی آن را بسیار راحت تر به نقطه نشت احتمالی به علت دید از مایع خریداران همچنین باید آگاه از اشکالاتی احتمالی در این سیستم قبل از سرمایه گذاری در کنترل هیدرولیکی می باشد.

مایع هیدرولیک مورد استفاده در این سیستم می تواند بسیار خورنده است، و ممکن است منجر به تعمیر و نگهداری و تعمیرات گسترده در طول زمان باشد.

همچنین مایع سیستم های هیدرولیک از مشتقات نفتی است که باعث خطراتی به محیط زیست میشود در طول استفاده یا هنگام دفع آن.

ارسال توسط reza maleki