استقرار و پایش از عناصر HSE - MS - اصول مدیریت ایمنی fi

سازمان و منابع و مستند سازی: سازماندهی نیروی انسانی،منابع و مستند سازی برای عملکرد مطمئن HSE

 

ارزیابی و مدیریت ریسک: تعیین و ارزیابی ریسک های HSE مربوط به فعالیتها،محصولات و خدمات توسعه اقدامات کاهش ریسک.

 

طرح ریزی: طرح ریزی فعالیت های کاری که بایستی اجراء گردد.نظیر طرح ریزی تغییرات و مقابله با وضعیت اضطراری.

 

استقرار و پایش: کارایی اجراء و کنترل فعالیت ها و اینکه چگونه اقدام اصلاحی در مواقع لزوم انجام گیرد.

 

ممیزی و بررسی مجدد: ارزیابی های دوره ای ز کارایی اجراء نظام اثربخش و کفایت آن.

 

 

استقرار و پایش،اجرا وبازبینی

در این بخش چگونگی انجام فعالیت ها و بازبینی آنها و همچنین اقدامات اصلاحی لازم مورد بررسی قرار می گیرد.
فعالیت ها و وظایف: فعالیت ها و وظایفی که طبق روش اجرایی و دستورالعمل کاری در مرحله طرح ریزی یا قبل از آن و با توجه به خط مشی HSE تهیه شده در سطوح مختلف، بایستی انجام گیرد.

عبارتند از:

در سطوح مدیریتی و سرپرستی،تهیه دستورالعمل های مکتوب مربوط به فعالیت ها (مجموعه چندین وظیفه) است.که در مسیر اجرای کار بطور طبیعی شکل برنامه ها و روش های اجرایی را به خود می گیرد.

 

در سطوح اجرایی،دستورالعمل های مکتوب در خصوص چگونگی انجام وظایف که بطور طبیعی شکل دستورالعمل کاری به خود می گیرد،صادر خواهد شد که تجلی آن را در نظام های انجام کار ایمن (نظیر: پروانه کار، روش اجرایی انجام چندین عمایات همزمان، روش اجرایی مسدود کردن مسیر عبور منابع تولید ، انتقال انرژی،دستورالعمل های انجام عملیات مجاز)خواهیم دید.

 

بازبینی: شرکت بایستی نسبت به برقراری روش اجرایی برای بازبینی جنبه های مربوط به کارایی عملکرد HSE و همچنین حفظ سوابق نتایج بازبینی اقدام نماید.

 

برای هر فعالیت در ناحیه؛ شرکت بایستی نسبت به انجام اقدامات ذیل مبادرت نماید:

» تعیین و مستند نمودن اطلاعات حاصل از بازبینی و مشخص نمودن دقت نتایج مورد نیاز
» مشخص نمودن و مستند نمودن روش اجرایی بازبینی محلها و دفعات ارزیابی آن
» برقراری،مستند نمودن و حفظ روش اجرایی برای کنترل کیفیت و اندازه گیری
» برقراری و مستند نمودن روشهای اجرایی برای تبادل داده ها و تفسیر آنها.برقراری مستند نمودن اقداماتی که بایستی هنگام نقض معیار اجرا مدنظر قرار گیرد.
» ارزیابی و مستند نمودن درستی داده های واصله هنگامیکه سیستم های بازبینی عینی را اعلام می نمایند.
» ایمن سازی سیستم های سنجش،از تنظیمات یا خرابی ناشی از کار افراد غیر مجاز
بنابراین بازبینی می تواند شامل فعالیت هایی نظیر:

» بازبینی منظم پیشرفت در زمینه اهداف بلند مدت و کوتاه مدت از طریق استقرار طرح های HSE می باشد
» بازرسی مرتب تاسیسات،کارخانه و تجهیزات در مقایسه با معیار کارایی عملکرد معین
» مشاهدات نظام مند کار و رفتار سرپرستان خط اول برای ارزیابی چگونگی پیروی آنها از روش اجرایی و دستورالعمل های کاری
» تجزیه و تحلیل منظم برون ریز ها،برون فرست و دفع پساب
» تحت نظر قرار دادن کارکنان از لحاظبهداشتی نظیر بازبینی چگونگی تماس و مراقبت های پزشکی آنان
ثبت سوابق

شرکت بایستی نسبت به برقراری یک نظام ثبت سوابق به منظور نشان دادن میزان انطباق خود با خط مشی و الزامات مربوط به HSE و ثبت میزان پیشرفت خود در مسیر اهداف برنامه ریزی شده و معیار کارایی عملکردی دست یافته اقدام نماید.

بایستی روشهای اجرایی برقرار گردد که از یکپارچگی ، قابلیت دسترسی و کنترل اینگونه سوابق ثبت شده ، برخوردار هستند.

از جمله این موارد ثبت سوابق مربوط به خرید پیمانکاران ، نتایج ممیزی ها و بررسی مجدد سوابق آموزشی و سوابق پزشکی کارکنان می باشد.

و همچنین روش اجرایی برای تعیین زمان نگهداری ، در دسترس بودن یا محرمانه بودن این سوابق نیز بایستی برقرار گردد.

سوابق بایستی شامل:

» گزارش ممیزی ها و بررسی های مجدد
» موقعیت های عدم انطباق با خط مشی HSE و اقدامات اصلاحی
» هر گونه واقعه و اقدامات پیگیرانه آن
» هر گونه گله و شکایت و اقدامات پیگیرانه آن
» اطلاعات مناسب پیمانکار و تامبن کنندگان کالا
» گزارشات بازرسی و سرویس و نگهداری
» داده های مربوط به ویژگی ها و ترکیبات محصول
» داده های حاصل از بازبینی
» سوابق آموزش
عدم انطباق و اقدام اصلاحی:

شرکت بایستی مسئولیت ها و اختیارات مربوط به آغاز تحقیق و اقدام اصلاحی (در صورت وجود عدم انطباق با الزامات تعیین شده) چه در سطح مدیریت HSE و یا سطوح عملیات HSE تعیین کند.

موقعیت های عدم انطباق در برنامه های بازبینی، در قالب ارتباط با کارکنان، پیمانکاران، مشتریان، موسسه دولتی یا تحقیق پیرامون حوادث تعیین شده می گردد.

 

شرکت بایستی نسبت به برقراری روش های اجرایی برایانجام اینگونه تحقیقات و اقدامات اصلاحی اقدام نماید ، بطوریکه ضمن مدیریت هر یک از وظایف و فعالیت ها به تنهایی و برای خود ، با مشورت نماینده مدیریت بایستی نسبت به انجام موارد زیل تلاش نمایند:

» آگاه نمودن طرف های زیربط
» تعیین سلسله علل و همچنین علت ریشه ای
» برقراری یک طرح برای اقدامات اصلاحی یا بهبود وضعیت موجود
» آغاز اقدامات پیشگیرانه مناسب  و سازگار با طبیعت عدم انطباقی که  رخ داده
» اعمال کنترل های لازم برای اطمینان از اینکه اقدامات پیشگیرانه موثر واقع شده است
» تجدید نظر در روش های اجرایی به منظور یکپارچه کردن اقدامات مربوط به پیشگیری بطور مستمر و انتقال کیفیت تغییرات به کارکنان مربوطه و اعمال آنها در قالب نظام مدیریت

تعیین علل

طرح ریزی  اقدام

آغاز اقدامات پیشگیرانه

اعمال کنترل

تجدید نظر در روش های اجرایی و انتقال کیفیت تغییرات به طرفهای زیربط

 

 

عدم انطباق و اقدامات اصلاحی:

» بازگردانیدن وضعیت انطباق در اولین فرصت ممکن
» پیشگیری از وقوع مجدد
» ارزیابی و از بین بردن اثرات منفی احتمالی اقدامات کنترلی حوادث
» اطمینان یافتن از رابطه رضایت بخش با دیگر اجزاء نظام مدیریت (نظیر:کیفیت و ...)
» ارزیابی بخشی اقدامات فوق
گزارش رویداد

سازمان بایستی یک روش ثبت و گزارش داخلی برای حوادثی که سبب تحت تاثیر قرار گرفتن پیشرفت اجزاء HSE می گردد، داشته باشد.

تا در نتیجه، بتواند از این حوادث درس آموزی نموده و اقدام مناسب را نیز به انجام برساند.

بایستی یک مکانیزم معین برای گزارش حوادث به مراجع قانونی در محدوده ای که قانون تعیین کرده یا فراتر از آن محدوده ای که خط مشی شرکت برای ارتباطات خارجی مورد نیاز تعیین کرده، وجود داشته باشد.
داده های کلیدی که از طریق گزارش گیری می توان به آنها دست یافت، عبارتند از:

» جزئیات آسیب ها ، بیماری حرفه ای یا اثرات سوء بر محیط زیست می باشد
» جزئیات مربوط به فرد بیمار یا حادثه دیده
» شرحی از محیط وقوع حادثه
» جزئیات سلسله رویداد هایی که بوقوع پیوسته
» جزئیات نتایج
» اثرات بالقوه
پیگیری رویداد:

هم شرایط عینی حادثه و هم نقاط ضعف نظام مدیریت HSE که سبب پدید آمدن حادثه گردیده بایستی دقیقا تعیین گردد تا قضاوت (داوری)توسط افراد مسئول به درستی انجام گرفته و اقدامات پیگیرانه لازم انجام گیرد.

مکانیزم و مسئولیت های هرکس برای پیگیری موضوع حادثه بایستی دقیقا تعیین شود ساز و کار پیشنهادی بایستی تا حد ممکن شبیه روش اجرایی باشد که برای اعمال اقدامات اصلاحی برای برطرف کردن عدم انطباق با نظام مدیریت HSE مورد استفاده قرار می گیرد.

مسئولیت های تعیین شده برای پیگیری یک حادثه بایستی متناسب با  شدت وقوع یا نتایج آن در صورت وقوع باشد.

 

تمامی رویداد ها از جمله «شبه حوادث« نیازمند تحقیق مناسب می باشد تا:

» تعیین علت ریشه ای به منظور انجام اقدامات برای حداقل نمودن شانس وقوع مجدد آنها
» تمامی الزامات قانونی برای گزارش دهی و تحقیق را تامین نماید.
» اطلاعات واقعی شرایطی که واقعه رخ داده تعیین گردد.
فرآیند تحقیق شامل مراحل ذیل می باشد:

» گزارش ارزیابی اولیه و گزارش رویداد
» تصمیم گیری برای نیازهای مربوط به انجام تحقیق بیشتر و انتخاب تیم تحقیق
» تحقیق پیرامون حادثه بطور طبیعی شامل بررسی سایت رویداد و محیط اطراف آن، مصاحبه با شاهدین و تجزیه و تحلیل شرایط عملیاتی ، داده ها و بررسی سایر شواهد می باشد.
» آماده سازی گزارش تحقیق و اخذ موافقت با انجام اقدامات اصلاحی
» توزیع گزارش و طرح ریزی اقدامات مورد نیاز برای پیگیری
/ 0 نظر / 17 بازدید